Mindfulness med smerter


Eve Bengta Lorenzen -

om de to søjler i Mindfulness


Mindfulness som led i

smertebehandling


HVAD GØR JEG MED TRISTHEDEN?

ARTIKEL

Hvorfor bliver jeg mere trist, når jeg mediterer?

Dette spørgsmål får vi ofte fra mennesker, der mediterer og som synes at de ellers er gode til at acceptere og håndtere smerter og ubehag.
Derfor kan det være svært at forstå, når der er en vedvarende tristhed eller sorg.

Når man har kroniske smerter, er det helt afgørende, at lytte til kroppens behov for mere hvile og flere pauser.
Gennem dette er det vigtigste anerkendelse af tilstanden og dermed et nærvær med tingene som de er.
Men samtidigt kan der være en sorg, som vi ikke helt ved hvad vi skal stille op med.

I mindfulness er vores intention netop at møde tingene som de er. Uden at dømme, og fra øjeblik til øjeblik. Problemet er at dette let kan blive et projekt, forstået på den måde, at vores forventning om udbyttet af praksis umærkeligt kan åbne døren for en dømmende holdning.

Vi hører ofte kursister tale om en ”dårlig” meditation, hvis den fx ikke gav dem den ro, de havde håbet på. 

Og det er utrolig svært for os ikke at håbe på en forbedring af vores tilstand, når vi mediterer. Der er ikke noget forkert i at have et håb, men hvis det, under meditationen, ikke bliver set for hvad det er; en tilstand i sindet, vil håbefuldheden fjerne os fra øjeblikket. 

Hvor råt øjeblikket end måtte være, må vi møde op til det. Dette betyder ikke, at vi behøver at dvæle ved vores smerter, men at vi ser dem for hvad de er. Fysiske sansninger hvortil der knytter sig bestemte følelser og tanker.

Når vi tillader sansningerne og følelserne at være som de er, uden håbefuldhed og uden modstand, vil vi opdage, at vi er så meget mere end vores smerter. Vi opdager at der kan være glæde og frihed samtidigt med at der er svære smerter eller følelser. Men det indebærer at vi møder, ikke kun smerterne – men også følelserne.

Ofte overdøver vi svære følelser med gøremål og kommer derved til at forhindre en helingsproces.

Uanset hvad der bevæger sig i organismen, kalder det på vores omsorg i form af en venlig opmærksomhed. Her er der ingen forskel på fysiske smerter og følelser – eller intense tanker.

Men dette er lettere sagt end gjort. Når vi er ekstra udfordrede eller føler os overvældede, er det ikke let at sætte sig og møde tilstanden. Og ofte kommer vi desværre til at bebrejde os selv, at vi ikke er i stand til dette, hvad gør det hele endnu sværere.

Vi er nødt til at tage os af os selv og støtte os selv, for at kunne møde op til det der er svært. 

HVORDAN

Først og fremmest må vi berolige nervesystemet, som når der er stærkt ubehag, får os til at forsvinde væk fra os selv. Nervesystemet er som et lille bange dyr der leder efter en nødudgang.

Ved at starte med at stabilisere os kan vi få fast grund under fødderne og derfra kan kroppen bedre tage imod et kærligt kram. 

Så start med at lægge mærke til sædets kontakt med underlaget. Lad gerne kroppen vugge eller rokke lidt, så kontakten til underlaget træder tydeligere frem. Læg også mærke til fødderne, lårene og hvor kroppen ellers har kontakt med noget, der føles solidt.

Lad vejrtrækningen bevæge sig med sansningerne af soliditeten, hvor subtil den end er. Kroppen vil ofte kalde på et par dybere åndedrag og af sig selv, på udåndingen, slippe lidt mere ned mod underlaget og fornemme tyngdekraften.

Derfra kan du give dig selv et kram. Gerne tillade fortsatte små vuggende bevægelser og mærk varmen fra dit kram. 

Når du er klar til det, kan du åbne til den vanskelige følelse. Sorgen, ked-af-det’heden, vreden, måske følelsen af uretfærdighed eller hjælpeløshed. Møde tilstanden som den er, og bringe opmærksomheden til den fysiske sansning, som er forbundet med den. Det kan være at du mærker sorgen omkring maven eller hjertet.

Du mærker også din vejrtrækning og kan nu ånde ind til ”sorgstedet” med et ”Ja” eller medens du siger til det ”Det er ok” eller hvad der føles naturligt for dig at sige.

Der er ikke noget, der behøver at ændre sig. Der kan stadig være sorg eller tristhed, men nervesystemet vil begynde at regulere sig og få mere tillid. Sorgen bliver mindre ”farlig” og organismen opdager, at følelsen ikke er en trussel mod dit velbefindende. 

Dermed bliver der mere plads indeni til den du er, bag tilstanden. I denne ressource er der en stille glæde som langsomt vil fylde.

Når vi på denne måde kan møde såvel smerter som sorg forliger vi os med livet, som det bevæger sig. Vi erfarer hvordan livet kan være både smukt og smertefuldt på samme tid. 

At det ikke er et enten eller, men et både og.

Ideen om en tilværelse uden smerter og sorger får os til at fjerne os fra os selv og livet.
Når vi i stedet for at fjerne os, kan være til rådighed for os selv, bliver vi en del af livet.
Det er som regel først gennem at være helt med vor egen lidelse, at vi virkelig forstår dybden af dette.
Selv om noget i os blot ønsker at være fri for lidelse, er der også noget, der ved af noget andet og mere.
Når både smerte og sorg derfor kan mødes med medfølelse, vil den indre godhed åbne til kvaliteten af meningsfyldthed og vi begynder også at erfare, at vi ikke er alene, men at lidelse er et menneskeligt vilkår.

Vores måde at bevæge os på med smerten og sorgen, vil derfor støtte vores omgivelser.
Uden at behøve, at forstå det, vil dem, vi møder, blive berørt af vores villighed til at give ind til den mindste lille bevægelse af godhed.


Kom igang :- )

Hvis du vil lære at transformere  sorg og smerte på denne måde, så tag med på Mindful Selv-Compassion kurserne og oplev helingen og frisættelsen i den unikke kombination af indre og  ydre omsorg.


ELLER HØR MERE PÅ VORES INTRO-AFTEN den 6. oktober.
Som modtager af nyhedbrevet kan du kvit og frit sikre dig en plads med det samme, ved  at tilmelde dig her.


MINDFUL SELF-COMPASSION & KUROPHOLD
Budapest, 20.-27. November 2022


AYURVEDA, YOGA & MINDFUL SELF-COMPASSION
Madeira, 28.01-07.02 2023


MINDFUL SELF-COMPASSION & AYURVEDA KUROPHOLD
Bøhmen, 10.07-16.09 2023


Ønsker du at høre mere om retræterne – hvad end det er indholdet, stedet eller transporten, så skriv til os. Og hvis du kender en, der ville have glæde af at lære denne form for selvomsorg, så send gerne denne mail til dem 🙂